Jak napisać dobre ogłoszenie o wynajmie/ sprzedaży mieszkania?

Ogłoszenie dotyczące nieruchomości jest jej wizytówką – im lepsze będzie tym więcej zainteresowanych, co w konsekwencji zwiększa szansę na szybki wynajem lub sprzedaż. We wpisie o tym jak napisać dobre ogłoszenie krok po kroku.

Mieszkanie na Żoliborzu za kilka dni trafi na rynek, a ja właśnie kończę pisać ogłoszenie dotyczące jego sprzedaży, więc temat mam przerobiony w praktyce. Pisząc je przewertowałam Internet i moje zasoby, żeby bazując na doświadczeniach innych jeszcze bardziej ulepszyć moje ogłoszenie.

Zgodnie ze źródłami jak i bazując na naszym doświadczeniu w wynajmie podstawą dobrego ogłoszenia jest chwytliwy tytuł, wysokiej jakości zdjęcia, oraz ciekawy i dobry merytorycznie opis. Poniżej po kolei kilka słów o każdym z tych elementów.

Pisanie ogłoszenia jest również częścią home stagingu o którym pisałam już wcześniej w artykułach: O home staging słów kilka, Home staging w praktyceHome staging od kuchni – efekty i czy warto w to zainwestować?

Tytuł ogłoszenia

Tytuł ogłoszenia jest bardzo ważny, gdyż nie wszyscy będą wchodzić w szczegółowy opis mieszkania jeśli tytuł i zdjęcia nie będą interesujące. W tytule należy umieścić najważniejsze informacje wyróżniające i stanowiące największą wartość nieruchomości.

Mogą to być w szczególności:

  • metraż mieszkania
  • bliskość centrum lub wskazanie, że nieruchomość  znajduje się w lokalizacji popularnej dla wynajmujących/ sprzedających
  • bliskość metra lub innego ważnego punktu komunikacyjnego
  • bliskość terenów zielonych
  • informacja, że mieszkanie jest nowoczesne (po remoncie)
  • o tym, że jest sprzedawane/wynajmowane bezpośrednio (to potencjalna oszczędność dla osoby zainteresowanej na prowizji agencji)
  • informacja o najlepszym przeznaczeniu: dla singla, pary, rodziny, jako inwestycja;
  • odpowiednio jeśli występuje informacja o tym, że mieszkanie jest ciche, funkcjonalne, jasne, znajduje się w kamienicy itp.
  • liczba pokoi
  • balkon

Dla mieszkania należy wybrać 3-4 wyróżniające cechy, które będą stanowić tytuł. Poniżej przykładowe tytuły dla ogłoszeń:

  • OKAZJA Bezpośrednio 36m2! Po generalnym remoncie. CENTRUM
  • 47 m2 bezpośrednio – 3 pokojowe mieszkanie w świetnej lokalizacji na Starym Żoliborzu po generalnym remoncie
  • Blisko Złotych Tarasów – idealne na inwestycję
  • LUKSUSOWE 2 pokoje, CENTRUM, Metro, Loggia
  • Tanio mieszkanie 3 pokojowe 64 m2 Białołęka
  • Nowe budownictwo- 2 pokoje w Zielonej części Bielan
  • Piękne mieszkanie na samym Placu Konstytucji!
  • Bezpośrednio – funkcjonalne mieszkanie po remoncie na Mokotowie wśród zieleni

Zdjęcia

Zdjęcia to ważny aspekt w prezentacji nieruchomości, ale niestety jak obserwuję w ogłoszeniach jest on często bardzo często problematyczny – zdjęcia są szare/ słabej jakości, a wnętrza nieuporządkowane.

Dlatego też warto zaangażować do sesji profesjonalnego fotografa – koszt takiej sesji to kilkaset złotych, ale w przypadku najmu można zdjęć użyć wielokrotnie. W kreowaniu wizerunku mieszkania (dodatków, kolorystyki, charakteru) można również wspomóc się usługą home stagingu, szczególnie jeśli estetyka nie jest naszą mocną stroną. Tutaj koszt to też kilkaset złotych (bez zakupu dodatków). O różnicach w zdjęciach robionych samodzielnie i z fotografem oraz o wyglądzie mieszkania po home stagingu  pisałam w tym artykule Home staging od kuchni – efekty i czy warto w to zainwestować?.

Jeśli nie chcemy inwestować w fotografa i home stagera i czujemy się na siłach sami zrobić zdjęcia nieruchomości to należy pamiętać o tym, że:

  • zdjęcia powinny być jasne,  robione w środku dnia, a nie wieczorem przy sztucznym świetle,
  • w należy usunąć niepotrzebne elementy (np. pilot do telewizora ze stolika) oraz zbędne dodatki – zbyt dużo elementów na zdjęciu sprawia wrażenie chaosu i bałaganu,
  • powiązane z powyższym, ale żeby podkreślić piszę w osobnym punkcie – z łazienki należy usunąć  kosmetyki, opakowania, gąbki – prosty, zabieg co ciekawe nie zawsze stosowany…
  • warto zastanowić się jakie elementy home stagingu użyć – czyli jak niewielkim kosztem za pomocą dodatków można podkreślić charakter mieszkania i wydobyć jego najlepsze elementy.

Plan mieszkania

Bardzo przydatne jest dodanie do zdjęć prostego planu nieruchomości zawierającego układ pomieszczeń (wraz z metrażem), okien i drzwi. Można go dość łatwo  zrobić za pomocą prostych planerów dostępnych online np. godny polecenia jest planer  z Leroy Merlin.

Opis

Dobry opis mieszkania powinien być zarówno merytoryczny jaki i ciekawy. Jego merytoryczność sprawia, że osoby potencjalnie zainteresowane mieszkaniem dowiadują się ważnych dla nich informacji z ogłoszenia bez konieczności kontaktu telefonicznego lub osobistego. Unikamy przez to niepotrzebnej pracy i telefonów.

W związku z powyższym warto każdorazowo zaktualizować ogłoszenie, gdy pojawi się dużo telefonów z zapytaniem o konkretną informację – najwidoczniej pominęliśmy ją w ogłoszeniu.

Poniżej lista rzeczy, które standardowo powinny znaleźć się w ogłoszeniu:

  • metraż  i liczba pokoi
  • od kiedy mieszkanie jest dostępne
  • piętro na którym znajduje się mieszkanie i informacja ile pięter ma budynek
  • informacja o garażu, piwnicy, komórce lokatorskiej
  • czy oferta jest bezpośrednia czy z agencji
  • jeśli sprzedajemy bezpośrednio warto dodać informację czy współpracujemy z agencjami czy nie – unikniemy wtedy niepotrzebnych telefonów od pośredników
  • informacja o pomieszczeniach w mieszkaniu wraz z opisem ile mają m2 (chyba, że taka informacja znajduje sie na planie, o czym pisałam powyżej)
  • informacja o stronach świata na które wychodzą okna oraz o widoku z nich
  • lokalizacja nieruchomości, w tym odległości w metrach/ w czasie do:
    • najbliższych punktów komunikacyjnych
    • sklepów/ centrów handlowych, restauracji,  punkty usługowe, szkoły, przedszkola
    • innych charakterystycznych punktów
    • terenów zielonych.
  • Informacja o stanie instalacji, przeprowadzonych remontach i ich zakresie
  • Informacja o stanie budynku i klatki schodowej ( szczególnie jeśli mamy się czym pochwalić)
  • Wysokość czynszu administracyjnego (szczególnie przy sprzedaży), przy najmie informacja czy czynsz jest zawarty w cenie nieruchomości
  • Przy wynajmie należy określić jakie dodatkowe koszty będzie musiał ponieść najemca (np. czynsz administracyjny, opłaty za liczniki, opłata za garaż)

Opis nieruchomości powinien zawierać powyższe informacje merytoryczne i być ubrany w słowa wzbudzające pozytywne skojarzenia takie jak: przestronne, idealne  jako inwestycja, bezpieczne, atrakcyjna lokalizacja, o niepowtarzalnym klimacie , zielona i spokojna okolica, duży balkon, kameralne, nowoczesne, przytulne, zadbane, prestiżowe, jasne, słoneczne, ergonomiczne funkcjonalne, dobrze skomunikowane, idealne dla rodzin z dziećmi, z pięknym widokiem, reprezentacyjna ulica itp. (z książki Daniela Tokarza – Sekrety Home Stagingu).

Oczywiście należy uwypuklać zalety nieruchomości, a mniej otwarcie mówić o wadach. Zresztą i to jest dyskusyjne, gdyż ile ludzi tyle gustów – co nam może wydawać się wadą (np. brak garażu), dla kogoś kto nie ma samochodu może okazać  się zaletą.

Reasumując stworzenie dobrego ogłoszenia dotyczące mieszkania może znacznie ułatwić nam szukanie najemcy lub kupca. Jest to szczególnie ważne w przypadku najmu, gdzie nowego najemcy będziemy szukać średnio co rok (tak wynika z naszych doświadczeń). Warto się przyłożyć i napisać ogłoszenie raz, a dobrze, a potem jedynie uaktualniać  je w razie potrzeby.

1 comment

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.